Què vol dir Kassumay?

La població senegalesa és majoritàriament musulmana -entre un 88 i un 94% aproximadament- encara que la pràctica d'aquesta religió és altament moderada i tolerant amb d'altres creences. Per aquesta raó la salutació més habitual és la comú en totes les societats musulmanes del planeta, es a dir, As Salaam alaykum, que ve a significar, la Pau sigui amb tu; i la resposta adequada és Wa alaykum as-salaam, és a dir, I també amb tu.

Però al sud del Senegal, on es troba la regió de la Basse Casamance, actualment objectiu de la nostra col·laboració, és on es troba la comunitat cristiana més important formada tant per catòlics com per altres formes de cristianisme. És per això que en aquesta zona la salutació comuna és Kassumay, a la que el saludat respon igualment amb Kassumay. Aquesta paraula l'usen els membres de l'ètnia diolà també anomenada joola.

Aquesta paraula és de difícil transcripció ja que els idiomes natius d'aquesta zona són únicament d'ús oral i no disposen d'una gramàtica estandarditzada com ho és el català, per exemple. També el seu significat és difícil de traduir al nostre idioma però allò que és pot donar per vàlid seria Pau, encara que en alguna publicació s'ha preferit traduir-la per Bon dia, potser per fer correspondre la salutació amb la de les nostres terres.

En la nostra visita a la Casamance, allà pel desembre del 2005, vam aprendre a usar sovintment aquesta salutació amb els naturals del país i potser per ser un mot desconegut fins aleshores per nosaltres, pel seu especial significat, també per la relació de tu a tu que permet de manera tant senzilla i per la calidesa que es percep en la salutació (lluny del nostre simple, i a vegades asèptic, hola o bon dia, tarda o nit) se'ns va acudir batejar la nostra fundació amb aquest nom i afegir-li a continuació ...per tothom, fent alhora referència a l'Associació TOTHOM, sense la qual potser no haguéssim anat al casament del Josep i la Pascaline ni a hores d'ara estaríem parlant de Kassumay.

Donant aquest nom a la nostra fundació també hem volgut fer referència implícita a l'article 4 de la fundació que diu ...[la fundació] tendirà a atendre les necessitats de la regió de la Casamance (Senegal), amb la possibilitat d'estendre les actuacions a altres zones. Vet aquí el per què del nom de Kassumay per a Tothom, és a dir, Pau per a Tothom.