DIA INTERNACIONAL D’ÀFRICA 2023

El 25 de maig celebrem el dia internacional d’Àfrica, fent honor a un 25 de maig de 1963 quan es va constituir la OUA (Organització per la Unitat Africana), i des de l’any 2002 reemplaçada per la UA (Unió Africana) . I un any més ens fem ressò d’aquesta diada començant amb la mateixa capçalera per contextualitzar el nomenament d’aquesta celebració.

Què en sabem d’Àfrica ? Ben poc segurament ,però no és una excepció al desconeixement generalitzat del nostre món. Tanmateix de ben segur que la podríem situar en un planell geogràfic, si més no tenint en compte els comptats 14 quilòmetres que ens separen d’aquest continent tan llunyà massa sovint. I segurament tindrem algun ressò recent d’alguna desgràcia provocada ja sigui per l’egoisme i la maldat de l’home ja sigui provocada per la força de la natura.O ens vindrà al cap algun futbolista de primer nivell originari d’algun dels 54 països que conformen la varietat del continent. I com no, ens posarem molt tristos amb les darreres imatges que ens arribin de l’última embarcació precària enfonsada carregada d’éssers humans intentant arribar a la tot poderosa Europa. I poc més .

Avui doncs , ja posats a sortir d’aquesta garjola mental, celebrem la creativitat vigorosa de tants i tants músics ,dones i homes , que omplen de sons i ballarugues el dia a dia del continent i que exporten el seu talent més enllà de les seves fronteres i ens permeten gaudir del seu art. Celebrem també l’empenta de tantes dones que constitueixen nuclis de saber científic, de lideratge polític, de creació d’empreses, de lluites socials, de defensa dels drets de les dones, de participació activa en les comunitats ,de veus que proclamen , de construcció de Pau,de fam de justícia. Les dones que amb la seva fermesa consoliden dia a dia un projecte humà arrelat en la dignitat de cada persona,treballant amb convicció i esperança convençudes de que tenen el seu lloc que els pertoca ara i en el futur , per poder arribar a unes societats africanes anhelades on no s’imposi la visió històricament recurrent de fatalitats i calamitats.

Des de la Fundació Kassumay volem estar al costat d’aquestes ganes de fer, de viure, de lluitar, d’exigir ser lliures per ser el que es vol. No es tracta d’amagar la pols sota l’estora ; cal saber identificar la vida amb tots els seus matisos i jugar-s’ho tot a la carta del desenvolupament integral de les persones. Tots hi tenim alguna cosa a fer-hi.

FAMÍLIA SENEGAL

LLIBRES AFRICANS 2020