DIA INTERNACIONAL DE L’EDUCACIÓ

Des de l’any 2019, l’ONU ve celebrant el dia 24 de gener com el “Dia Internacional de l’Educació”.

Des de la FUNDACIÓ KASSUMAY una vegada més volem aprofitar l’oportunitat per fer referència a un dels fets que per la seva gravetat i transcendència està sent rellevant durant aquest any 2022 en relació a l’educació. Ens referim a les restriccions, en aquest àmbit, que estan patint les nenes i dones afganeses.

L’agost del 2021 amb l’arribada de nou al poder dels talibans va haver-hi una radicalització de costums amb una mala interpretació i imposició estricta de la llei islàmica (tortures, persecucions, execucions, augment dels casaments forçats, obligatorietat de portar burca, prohibició de la música i pel•lícules estrangeres…). El nou govern ha reinstaurat un emirat que amb les seves lleis ha limitat a tots nivells els drets de les persones i molt greument els de les nenes i dones institucionalitzant costums patriarcals i aconseguint una regressió en el temps en l’àmbit social. Tot això està afectant de forma molt estricta, el dia a dia de les nenes i dones afganeses.

Dona amb Burka Europe Press Donald R

D’entrada els han prohibit l’accés a l’ensenyament secundari, és a dir, a partir dels 12 anys, i a mitjan desembre també se’ls ha vetat l’accés a la universitat.

Tenint en compte que l’educació és la base per a una societat justa, igualitària i autosuficient, que ajuda a erradicar la pobresa i la fam, que contribueix a millorar la salut i que promou la igualtat de gènere i redueix la desigualtat social, reflexionem i valorem quin futur tindran si no poden accedir a una educació digna.

Malgrat que a l’Afganistan anar en contra dels talibans i defensar els drets humans públicament té un cost personal elevat, diverses líders polítiques, persones de la cultura i activistes socials van assegurar que els plantarien cara. Moltes han hagut d’exiliar-se pel risc que corria la seva vida, però des de fora del país continuen lluitant en defensa de les dones que s’hi han hagut de quedar i per les llibertats al seu país.

Fawzia Koofi Activista política exiliada

A finals de desembre a Kabul, i a un habitatge privat hi hagut una protesta d’un grup de noies contra el vet dels talibans a l’educació femenina, també en resposta a la violència amb què les forces de seguretat han reprimit les darreres manifestacions de dones organitzades als carrers. Han lamentat que la comunitat internacional romangui en silenci (l’ONU i la UE han fet declaracions condemnant els fets) i també han sol•licitat que se’ls retorni la incorporació al món laboral en plenes condicions.

Amb el desitg d’un ràpid restabliment de les llibertats acabem amb aquest petit poema:

“Si planifiques per un any, planta blat;
si planifiques per una dècada, planta arbres;
si planifiques per una vida, educa persones”