CARME VINYOLES i CASAS periodista i columnista del diari El Punt Avui en temes socials, avui DIA DE LA DONA, compartim una reflexió que ens fa:

El sol no ha de sortir dues vegades ni pondre’s dues vegades mentre una dona està infantant. Aquest proverbi africà que ningú no qüestionaria, massa sovint no s’aplica en el continent que l’ha originat per raons persistents de desigualtat que impacten contra la salut reproductiva. En algunes regions del Senegal, com ara la Casamance, l’escassetat de centres sanitaris i d’assistència mèdica fa que la maternitat esdevingui causa important de mortaldat per complicacions ben evitables com hemorràgies, infeccions, eclàmpsia i obstruccions del part. El 8 de març es diu de moltes maneres i una d’elles és la solidaritat i el treball compartit per garantir els drets bàsics de les poblacions més vulnerables, començant pel de néixer. Aplaudim iniciatives com les de la Fundació Kassumay (pau, en llengua diolà), que compta amb el suport dels ajuntaments de Sant Boi de Llobregat, Begues i Sant Joan Despí, entre d’altres entitats col·laboradores. Ha posat en funcionament un centre maternoinfantil a Balandine, a la baixa Casamance, que atén mares i fills d’aquesta localitat i de les de l’entorn i ha fet incrementar substancialment l’índex de supervivència.

Maternitat de Balandine, baixa Casamance – Senegal

El dret a néixer –i a no morir en el part– i també el dret a viure generant els propis recursos i adquirint autonomia i capacitat de decisió, i en aquest sentit els projectes d’hortes comunitàries (Elole Madiédiame gestionada per 128 dones i Guinéa Djilakounda, per 65 dones) contribueixen a la unió entre elles, a enfortir el seu rol dins del grup i a guanyar terreny per la igualtat. Avancen perquè caminen juntes.

Horta de les dones de Guinéa Djilakounda, baixa Casamance – Senegal