DIA MUNDIAL DE LA CULTURA AFRICANA I AFRODESCENDENTS

Encetem els nostres apunts que fan ressò de celebracions de dies dedicats a nivell mundial a un reguitzell de causes, lluites, fites assolides, realitats, drets…..

El 24 de gener està conformat com el Dia Mundial de la Cultura Africana i Afrodescendents, i amb aquest reconeixement ens podem apropar a una realitat que sovint ens és molt llunyana i desconeguda. El treball de la Fundació Kassumay amb les comunitats del sud, i més específicament de la Casamance, ens ha donat l’oportunitat de conèixer un xic més una part (molt local i diminuta enfront de la immensitat de l’Àfrica) d’aquesta, avui , generalitzada i anomenada Cultura Africana.

Diembereng (Senegal)

Des de la nostra òptica eurocentrista tendim a reduir i concentrar en un concepte el que hauria de ser un univers de conceptes. Les Cultures Africanes, encabides en un continent a només 14 km de distància geogràfica de la poderosa Europa, no poden ser reduïdes a una denominació simplista i que sovint dóna la imatge estereotipada recurrent, que ens complau en un quadre etern on els colors i l’exotisme ens és suficient.

Aquestes cultures, tanmateix, estan atrapades en un món canviant que viatja a una velocitat que des de fa decennis no coincideix amb el pas que marcava la quotidianitat de les diferents realitats africanes. Les cultures, doncs, són víctimes i beneficiàries dels signes dels temps; estan vives.

Riu Casamance (Senegal)

Els Afrodescendents, sovint descendents d’uns ancestres que van ser extirpats de la seva terra, conformen comunitats que han mantingut amb major o menor mesura traces de les seves cultures d’origen. Trobem importants comunitats d’Afrodescendents a països de l’Amèrica del Sud i, més coneguda i visibilitzada per estar en una potència mundial, podem parlar dels Afrodescendents dels Estats Units. L’origen de totes aquestes comunitats d’Amèrica l’hem de situar en l’horrible crim del tràfic de persones, segrestades i venudes com esclaus.

Illa de Gorée (Senegal)

Cal, però també parlar dels Afrodescendents més actuals, fruits d’una mobilitat global que en alguns casos permet aquests canvis de situació vital, però també com a taula de salvació davant d’unes condicions de vida que no garanteixen un demà i que aboquen a uns viatges terribles on la mort és un dels possibles escenaris.

Les persones Afrodescendents que conviuen entre nosaltres (nosaltres entès com a descendents del país de la suposada acollida i que no ens ha calgut marxar enlloc per omplir el pap) suposen un toc de riquesa cultural que no podem ignorar. Potser no podem posar-nos a fer un màster sobre cultures del món -i potser no cal-, però sí que tenim l’oportunitat de saber una mica més de l’altre (si volem, clar), i fer-lo més proper i fer-nos més propers.

Posta de sol a la Casamance (Senegal)

Des de la Fundació Kassumay ens convidem a totes a deixar-nos amarar de les cultures, en aquest cas de les Cultures Africanes, per seguir creixent en saber, respecte i estimació.

FAMÍLIA SENEGAL

TREBALLEM A LES ESCOLES