DIA INTERNACIONAL CONTRA L’ESCLAVITUD INFANTIL

El dia 16 d’abril és el dia en què es commemora l’assassinat d’Iqbal Masih, un nen de 14 anys que als 4 anys va ser venut a una fàbrica de catifes de Punjab (Índia). El preu que li pagaven per poder saldar un deute familiar era d’1 rúpia diària (1 € = 152,77 rúpies i dit d’una altra manera: Iqbal havia de treballar 153 dies -5 mesos- per recuperar 1 €. Als 12 anys va poder escapar i es convertí en un notable activista. Al 14 anys va ser assassinat.

L’esclavitud infantil es manifesta per diferents maneres de sotmetiment: treball forçós, tracta infantil, esclavitud domèstica, matrimoni forçat, reclutament per ser soldat i explotació sexual. Els nens esclaus es troben assumint treballs il•legals, perillosos i degradants; tot això en jornades diàries inacabables de 12 hores i més. És habitual que no vagin a escola.

Segons dades publicades l’any passat, es calcula que hi havia 152 milions de nens i nenes esclaus en tot el món, encara que altres fonts en parlen de 400 milions, d’entre 5 i 17 anys. L’OIT ha promogut un conveni per fixar l’edat mínima per començar a treballar, d’aquesta manera es busca protegir els més petits. Dels 171 països que l’han signat, 78 han establert l’edat mínima de 15 anys, 44 l’edat de 16 anys i 49 l’edat de 14 anys.

Es calcula que gairebé la meitat dels nens víctimes del treball infantil, uns 73 milions, treballa en feines perilloses. Són aquelles activitats nocives i que poden posar en risc la seva salut física i mental.

Per exemple, quan els nens treballen de soldats, a les mines (cobalt), a camps de cultiu que utilitzen pesticides tòxics, en la construcció o fins i tot si són obligats a prostituir-se.

D’acord amb les estadístiques, els infants corren més risc de treballar si són nens que no pas nenes. Al món treballen uns 88 milions de nens i uns 64 milions de nenes.

El treball infantil es concentra als països més pobres i amb més desigualtat. Allà les famílies no poden permetre’s enviar els fills a l’escola i necessiten el seu ajut per tirar endavant. Sense formació els serà molt difícil tenir una feina millor en el futur.

Cada 12 de juny es commemora el Dia Mundial contra el Treball Infantil per sensibilitzar la població. A més a més, L’ONU ha declarat el 2021 Any Internacional per a l’Erradicació del Treball Infantil.

Aquestes iniciatives tenen com a objectiu que els països es comprometin a crear lleis o reforçar les que existeixen per evitar l’explotació dels nens. Entre l’any 2000 i el 2016, el treball infantil es va reduir un 38% a nivell mundial, i els Objectius del Desenvolupament Sostenible (UDC) preveuen eliminar qualsevol tipus de treball infantil amb vista al 2025. Com a exemple, Amnistia Internacional ha publicat els noms d’algunes empreses que es lucren amb el treball infantil en plantacions d’oli de palma: Colgate-Palmolive, Kellogg’s, Nestlé, Procter & Gamble, Unilever…