L’any 2007 l’Assemblea General de les Nacions Unides va proclamar el 20 de febrer com a Dia Mundial de la Justícia Social. Van basar aquesta decisió amb l’afirmació de que la justícia global és un principi fonamental per la convivència pacífica i pròspera, i que constitueix el nucli de la seva pròpia missió per a promoure el desenvolupament i la dignitat humana.

Encapçalem la celebració d’aquesta diada amb aquesta contextualització que ja hem usat amb anterioritat, i seguim amb una síntesi prou entenedora del que representa aquest valor representat en dues paraules.

La Justícia Social és un valor que promou el respecte igualitari dels drets i les obligacions de cada ésser humà a la seva societat. La Justícia Social se centra en el repartiment just i equitatiu dels béns i serveis bàsics necessaris per al desenvolupament i la pertinença d’una persona a la societat, com per exemple el benestar socioafectiu, l’educació, la salut i els drets humans.

I trobem entre molts mots la paraula pertinença. En aquest punt ens podem fer tantes preguntes com ens vinguin al cap, i probablement algunes no tindran una resposta que ens sigui amable. Jo pertanyo a la societat que vull, a la que escullo, a la que desitjo? Tinc el dret de pertànyer a una societat volguda? Formo part d’una societat acollidora? Se’m reconeix la pertinença a alguna societat? Molts dels que habitem el nord benestant no hem tingut massa necessitat de fer-nos preguntes d’aquest tipus, potser perquè tenim assumida la posició que ens toca (com apadrinats per una fada) per haver nascut a un indret determinat , potser perquè tenim una mirada atrapada en el nostre entorn més proper, potser perquè pensem que només hi ha una manera de viure que s’ajusta al què hem fet sempre i ens va prou bé, potser perquè la panxa mai ens ha demanat calmar un dolor estès i perllongat… a saber. I si la meva pertinença la tinc assumida i reconeguda, o ni tan sols me la plantejo perquè no em suposa un malestar, puc afirmar que tothom pertany a algun indret? A alguna comunitat? A algun grup? Al conjunt de persones, lleis, normes, costums, objectes, béns, serveis i drets que conformen el que anomenem societat? Si hi ha persones que no poden viure aquesta pertinença que els situaria en un pla d’equitat i justícia amb els seus semblant, sovint negada per la mateixa societat que promulga l’acollida i la solidaritat, aleshores ens queda molta feina per fer tant en l’àmbit personal com col•lectiu per encaminar-nos en aquest sender que condueix a la Justícia Social.

Des de la Fundació Kassumay continuem compartint els valors que fonamenten i promouen aquest concepte que avui hem focalitzat només en un mot, però que és d’una magnitud extraordinària i que creiem que és essencial per provocar algun tipus de canvi en aquest món que intuïm ferit per la ignorància, els abusos de poder, l’explotació desigual i abusiva de recursos, per la manca de respecte dels drets de les persones i per la manca de respecte a la terra que ens acull. La Justícia Social és el primer pas per assolir la Justícia Global.

DIA INTERNACIONAL DE LA PAU